mandag den 20. juni 2011

DAG 36

Der var desværre en række tekniske problemer med den åbne blog i torsdags hvorfor der først i dag er blevet tilføjet et par flere kommentare.


Hvad jeg har kaldt Markstenkløveren er sprunget ud! men jeg har taget fejl - det er en Hvid Stenkløver!





Svært at vise med et lomme-kamera, men der ligger nu sådan et fint hvidt tæppe ud over store dele af haven. Den anden ende er pink af Gederams.

Får gravet ud til en ny sti men ikke spredt sand ud. En mand, som jeg ikke straks genkendte fra før, går en tur i haven med sin hund. Han udtrykker, at det er som at gå i Botanisk Have, og at der en skønhed han overhovedet ikke har set før nu. "Det er som en frodig jungle", siger han. Han spørger interesseret til de forskellige arter, særlig Klippe-Stenurten er han fascineret af. Han har lagt mærke til den, der hvor den er fremhævet med sand omkring. Han må tilbage og have et billede af den. Men haven er også het usædvanlig flot i dag - det hele er meget frodigt og næsten som eksploderet over weekenden. Det er dog en lidt grå dag i dag, så tror ikke helt det fremgår af alle billederne. Så kom kom i haven - det er på toppen nu.

3 kokke fra NOMA står og beundrer Gederamsen - det ser ud som om de er parate til at spise den lige her og nu. De tager da også nogle smagsprøver og da jeg henvender mig til dem spørger de også om den er spiselig. Det mener jeg ikke den er, men tjekker alligvel da jeg kommer hjem. Et google-tjek...og så tør jeg ikke skrive mere, ellers er jeg bange for, at hvis en NOMA-kok læser det her, så er hele bedet med Gederams høstet, måske ikke i år men til næste år..... Og på den anden side det er jo googleviden - og hvem kan så ikke finde ud af det... Uao. laver jeg selv en tilberedningstest, men planten er alt for sej og gammel nu, men ikke desto mindre
er jeg overbevidst om at det er godt, hvis man plukker på det rigtige tidspunkt (så er det man tænker...hunde! - tis, tis!) Snakker videre med NOMA-kokkene - de er alle unge og engelsk-talende. Vi taler om den Hvidmelede Gåsefod, den ene smager på den, og konstatere at den er anderledes fad i smagen end dem de plejer at få fra strandmiljøer ved havet som smager af salt. Sjovt, men selvfølgeligt at urterne smager af luften og den jord de gror i. De fortæller at de hver mandag er ude og finde urter. Andre googletjek om aftnen ud i den spiselige natur fortæller mig at 9 ud af de 10 mest populære spiselige planter findes på Krøyers Plads! Det er alligevel mere end jeg havde regnet med, selv den Hvide Stenkløver kan noget.... Det skal blive spændende om det hele er ryddet kommende mandag. Men umiddelbart vill jeg tro det er for forurenet her af både hunde og by eller!? Jeg har aldrig gjort det så meget i kunstnerisk sammenhæng i madlavning af ukrudt udover med Mælkebøtten. Den har jeg tilgengæld brugt stort set alle dele af, undtagen stilken (den skulle vist kunne anvendes til produktion af gummi) og tematiseret i sådan en grad, at jeg altid har fået Mælkebøttebuketter fra børn og folk. Min søn har en gang udtalt "Det er din blomst, mor", ligesom han forleden udtrykte, da vi kørte forbi en anden byggetomt et andet sted i byen: "Mor, dér ku du også lave en have..."




Det hele gror så strækt for øjeblikket, at stierne næsten forsvinder igen
kort tid efter de er lavet... junglen!





Ager Tidslen er også sprunget ud.


Og klippestensurten...


Tagrørene er vokset mig over hovedet


Ny art! en Gedeskæg af en slags - Så er vi oppe på 87 ialt

Det klarede op hen under aftenen, så følgende en lille billedereportage fra et pink pink pink aften-landskab
: