onsdag den 25. maj 2011

DAG 22

Lokale nyhedskanaler har vist interesse i projektet. I dag kom Knud fra Christianshavnskvarter og filmede til et lille indslag på deres internet TV. Henvisning følger når indslaget er klar. Interessen for projektet bekræfter kun de mange interesser der er i denne grund og de mange følelser, der er på spil i forhold til det fremtidige byggeri. Det er ikke kun et spørgsmål om byggeprocenten (som ser ud som om den endnu en gang presses til det yderste), æstetikken osv, men det er også her det sidste slag skal stå for en havn med plads til det levede liv. Ikke mere øde molekant. Men for min del med projektet her vil jeg søge at holde mig lidt ude af netop den diskussion. Fremtiden. Jeg ønsker mere en rolle af observatør, og ikke forsøge at tage aktiv eller partisk stilling til fremtiden. Så jeg understreger for Knud, som i øvrigt viser sig at være en af dem der var hel fremme i kampen mod Eugeraat’s byggeri tilbage i 2004, at det her projekt undersøger præmissen for stedet som det er nu, som privat rum men i forbindelse med et offentlig rum og min mulige indvirken, som lokal, på et sådan sted. Og hvad det igen afføder af andet med sig.


Noget af det nyanlagte fra i dag



Praktikant Stephanie er med i haven i dag. Vi når en del efter filmoptagelserne, dejligt oven på i går, som var lidt sløj. Får gravet igennem græsset, hårdt for armene, men med det værste overstået begynder jeg faktisk at tro på at det alligevel kan lade sig gøre at nå molekanten inden Klippe-Stenurten blomstrer. Jeg noterer mig, at der er et filmhold ovre og filme hos NOMA og reflekterer lidt over hvad for en film de mon får lavet mod den der lige er lavet om haven her. Og hvor bemærkelsesværdigt det er, at mens jeg (som kvinde) står her og får lange lamme arme, står en flok mænd med fintfølende næser og dufter til dampen fra de varme gryder…



Det er hårdt at grave her gennem græsserne, fordi røderne er som et tæppe, men det lykkedes og vi er på vej til Klippe-Stenurten! Har her gravet midt mellem to forskellige græsarter , så der på den ene side af stien er Bjerg-Rørhvene, og på den anden siden en Rapgræs (tror jeg nok)