fredag den 27. maj 2011

DAG 24


NCC's mand kom og fulgte op på de forskellige mangler, skar oversete jernstænger væk


og brugte en rive!


Seneste udvikling i haven. Så langt er vi nået ned mod havnemolen


- og så langt er vi nået oppe fra parkeringspladsen.

I går kom en dame for at lufte sin hund. Fra sin arbejdsplads har hun kunne se ned på os hver dag, og nu ville hun gerne høre hvad vi havde for. Vi havde en snak om plantefarvning, som hun vidste lidt om, hvilket jeg absolut ingenting kender til. Hun indrømmede, men også lidt overraskende konstaterende (måske netop fordi hun vidste noget om vilde planter), at hun faktisk så grunden mere som ét stort hundetoilet end som noget rekreativt værdifuldt. ”Udenfor” grunden kunne hun jo aldrig finde på ikke at samle hundelorten op efter sig. I dag vendte hun tilbage med hunden og slentrede en tur gennem haven.


Forleden blev jeg opmærksom på hvad der egentlig er foregået på Søminedepotet – se evt http://christianshavnskvarter.dk/2011/05/søminedepotet-indtaget/

og jeg spurgte rent faktisk JB fra NCC i går om de havde oplevet lignende tilfælde og om der er en forskel på det de gør, og det jeg gør. Jeg tror han blev lidt overrasket over mit spørgsmål, for han syntes slet ikke det kan sammenlignes. Og nej, strategien er helt sikkert ikke den samme for Søminedepotet som min, men udgangspunktet er måske ikke så forskelligt endda, for jeg havde som bekendt heller ikke NCC’s tilladelse til at gå i gang i sin tid. Krøyers Plads har nok en anden beliggenhed, min lovovertrædelse – hvad det jo faktisk var – var nok nøje reflekteret og begrundet og nok var det set som et træk til at italesætte en bestemt diskussion, som netop ikke bare handlede om tilladelse eller ej, - men motivationen med ønsket om at ville udnytte disse steder mens de står ubrugte hen, er ens. Jeg spørger ikke for at provokere, det er ikke min plan i fremtiden at gå rundt og lave projekter på andre folks grunde uden at få lov, men jeg spørger for at prøve at forstå, hvad er det for nogen strategier der gælder for skabelsen af et offentligt rum (noget vi i ordets egentlige betydning vel alle bør føle et ansvar i forhold til). Hvad kommer ud af hvad og hvad kan erfares og erkendes – og måske bruges?

Med denne nysgerrighed i sindet gjorde praktikant Stephanie og jeg det derfor til en kort dag i haven i dag og drog på studietur til Søminedepotet. Set i lyset af Black Box Garden blev det et tankevækkende besøg. Der er verdener imellem her og der. For den interesserede vil jeg opfordre til at google ’søminedepotet'.