torsdag den 28. april 2011

DAG 6

Endnu en dag, hvor det kræver lidt ekstra at motivere mig til at gå i haven. Ikke at jeg ikke gerne vil, men den investering af energi det tager at stille sig midt i et åbent rum og gør sig til skue for alle, og gøre noget unormalt - det kræver mod og motivation stadigvæk her på 6. dagen. Og jeg spekulerer på, om det vil gå væk. Havearbejdet gør dog godt – tænker godt mens jeg gør det. Og snart efter, at jeg er i gang med havearbejdet, føles det også helt rigtigt at stå her. Lægger ikke så meget mærke til folk, der måtte kigge. Hundeejerne kommer som sædvanlig – de samme som de andre dage. Særligt en mand, ca 50 år, kommer med en stor sort hund (måske en blanding af labrador og schæfer) nogenlunde samme tid hver dag. Han har alle dage skulet mod mig. I dag henvender han sig ”Hvad skal der til at ske?” spørger han. ”Jeg er ved at lave en have” svarer jeg. ”Nåh” svarer han og går den anden vej. Man ville nok have troet han ville spørge mere, hvorfor og sådan, men han fortrækker med en nærmest lettet mine og sætter sig et stykke væk fra hvor jeg arbejder, på en betonkant. Her sidder han omtrent en halv time. Som om han er lettet efter at have forvisset sig om, at han fortsat kan komme her med sin hund. Hunden løber rundt imens, og selvom jeg går og arbejder videre med haven, er der intet der tilskynder ham til at kalde sin hund til sig, hvis den tager tilløb til at ville tisse lige der hvor jeg går. Jeg overvejer hvor længe der mon vil gå, før at min tilstedeværelse og de ting jeg gør, vil tilskynde hundeejerne til at se på pladsen som andet end et hundetoilet. Hvis overhovedet nogensinde!?
I dag når jeg at lave den sti færdig som jeg påbegyndte i går, med sand drysset ud, samt påbegyndt udgravningen til næste sti, som sammen med den første vil afgrænse et bed med Kanadisk Gyldenris og en Rynket Rose (Klit Rose). Stierne laver jeg først og fremmest efter hvordan planterne gror, således at stierne kommer til at omkranse udvalgte arter og plantegrupper. Det kan også defineres ved at observere hvor folk allerede har gået, og lægge stierne efter det også.