fredag den 15. april 2011

DAG 3

Det krævede lige så store anstrengelser at tage mig sammen til at gå over på pladsen i dag – lige så stor overvindelse og mod til at gå i gang med at samle affald sammen. Derfor tog jeg stolen og tegneblokken med igen i dag. Sad et øjeblik for at indtage stedet. Og gik så i gang. Der var meget affald i den del af pladsen jeg samlede i dag. Mange cocio-flakser og 1/2 liters. Igen kom der hundeejere og luftede deres hunde. Én smilede venligt til mig, men ellers kunne jeg mærke at de kiggede med lidt blandet fornøjelse på mig: Betyder min tilstedeværelse mon ændringer som vil forhindre dem i at kunne lufte deres hunde? På et tidspunkt da jeg var i gang med at samle den 3. sæk, kom en taxa kørende ind på grunden og gjorde holdt ikke langt fra mig. Ud steg chaufføren og stillede sig lige akkurat i ly af sin dør og pissede. På planterne. Det må så være det, han synes om dette sted og disse planter. Kan jeg konstatere. Det har altid undret mig, at mænd har denne frihed til at pisse i det offentlige rum, hvor imod kvinder opsøger et toilet. Jeg overvejede hvordan jeg ville harve reageret hvis det havde været en kvindelig taxachauffør der var kommet ind på grunden, trukket bukserne og sat sig og tisset. Har svært ved at forestille mig det ske og overvejede videre hvor forskellige adfærd i det offentlige rum kønnene er pålagt? Jeg fortsatte med at samle affald. Mange tanker går gennem hovedet når man rydder op. Mange mennesker kigger på mig. En henvender sig til mig med sin take-away kaffekop fra Sweat Treat og smider den i min sæk. Mens han snakker i mobil. Min underbo ser mig mens han går rundt på parkeringspladsen og snakker i mobil. Han kommer ikke over og snakker efter endt samtale. Jeg ser min vicevært, men han ser ikke mig. Heldigvis. På nær manden med kaffekoppen, er der ingen der henvender sig eller spørger til hvad jeg laver. I dag har jeg samlet 5 affalds-sække, her iblandt fra flere bunker haveaffald og rester fra byggepladser, dumpet her. Hvis man skal sige noget godt om den slags, er det interessant at observere, at nogle mennesker overhovedet kan tænke så lavt om så skønt et sted som her. Bare fordi det ikke er bebygget og ordnet efter normen? eller hvorfor?