tirsdag den 26. april 2011

DAG 4

Har været 10 dage væk og i al den tid har det været usædvanligt varmt og solrigt. I løbet af de 10 dage er der er kommet blade på træerne og planterne er vokset meget. Det besværliggører affaldsindsamlingen. Der er kun blevet smidt meget lidt nyt affald, der hvor jeg allerede har samlet, men igen ligger en bunke nyt haveaffald; et læs af afskårne rosengrene. Tænk at man ikke bare tager på genbrugsstationen 2 km herfra. Det er en underlig hensynsløs handling og nærmest beslaglæggelse af det offentlige rum. Samtidig med at der er et tegn på ultimativ ringeagtelse af et sted med en karakter som dette. At bedømme efter hvor langt planterne er fremme allerede, beslutter jeg at tage haveredskaber med imorgen. Hundeejerne kommer igen i dag, er ikke helt sikker på om det er de samme fra de andre dage; de hilser ihvertfald ikke, eller nikker genkendende. Jeg har mit forklæde på og handsker, som jeg også har haft på alle de andre dage. Klapstolen med tegneblokken på, er også stillet op. Jeg elsker hunde, er vokset op med dem hele mit liv, men det provokerer mig, når man som hundeejer inde i en by ikke kan tage hundelorten med sig. Faktisk vil jeg gå så vidt som til at sige, at det er på lige fod med pisseri i det offentlige rum. Det er en form for territorial afmærkning af det offentlige rum. Selvom denne grund er privateje, indgår den nu som et offentligt rum, som alle burde kunne have glæde af. Men det blegner unægteligt med en hundelort under skoen. I nogle tilfælde tror jeg det tjener ejerens interesse at hundeejere benytter og indtager byggetomter som et stort hundetoilet, fordi der derved aldrig bliver så rart, at nogle skulle finde på at slå sig ned på grunden. Omvendt er det en skam, at man ikke kan se skønheden i disse steder og fra ejers side, og også kommunens side, forstod at aktivere dem. Eller rettere sagt satte dem fri til aktivering for hvem der nu havde lyst. Med alles viden og accept af at det var for en midlertidig periode frem til byggestart, som en præmis for alle. En tanke begynder at vokse i mig: Fra at dette projekt startede ud med at handle om en have for planterne, handler det også om at i akten med at lave en have, kræver jeg (man) det offentlige rum tilbage til en offentlighed. I dag samler jeg en mængde større ting sammen og 2 sække med affald.