fredag den 17. juni 2011

DAG 35


Dagens gæster i haven

Og ellers vekslende med regn og ikke meget havearbejde....


Resumé af DAG 34: havearbejde blev der desværre ikke så meget af - der kom flere besøg, bl.a. JB fra NCC. Han skulle inspicere, hvad de ukrudtsfjernende folk havde lavet. Der kom en lidt mere præcis dato på for hvornår DR rykker ind, ca. 1. juli. Jeg har den sidste uge gået og grublet over hvad dette ryk-ind vil komme til at betyde for mit projekt. Kan jeg fortsætte, giver det menig eller vil det blive et underligt baggrundstæppe for Aften Showet? Hvordan kan haven vedblive at være denne sarte underspillede størrelse uden helt konkret at blive trampet ned og uden at jeg kan bruge mit liv på at skulle rydde op efter diverse folkeforsamlinger.
Jeg har ingen planer om at blive gårdmand for hverken NCC eller DR. Jeg vil gerne fortsætte et kunstprojekt men det var ikke med disse vikår at NCC og jeg blev enige om projektets kvalitet og det godt måtte blive. Det har bragt problematikken om oprydning og ansvar tilbage i en central rolle. På min fremlæggelse af problematikken og mit dilemma, svarede JB at han forventede, at det vil blive skrevet ind i kontrakten mellem NCC og DR, hvem af dem der skal påtage sig det ansvar at holde rent generelt. ...Med det klarlagt, lettede en uvished hos mig om fortsættelse. Så må vi se om det også holder stik..
Tidligere på ugen havde jeg en samtale med en ansat ved Center for Park og Natur, omkring kommunens ansvar for, at byggetomter bliver holdt ryddet for affald. Ikke overraskende var hendes svar, at som loven ser ud nu kan de kun opfordre grundejer til at holde deres grunde rene, men ikke påtvinge. Dog foreligger der forslag om en lovændring bl.a. fordi der
disse steder for øjeblikket sker så mange tiltag lignende Black Box Garden. På mit spørgsmål om hvorfor der så ikke kunne stå nogle flere skraldespande på en plads som Krøyers Plads, var svaret at det er fordi det ikke nødvendigvis var kommunen, men et kludetæppe af ejerforhold og derfor ikke deres ansvar...og rene byrum er igen ikke noget de kan påtving men kun opfordre til.... Fuldstændig lig forholdene på en villavej med ejerforeninger etc. For mig som almindelig borger uden ejerskab af en vej eller andet offentligt rum er det jo ikke klart hvornår det ene og det andet er hvad - og jeg synes det er dybt problematisk, at kommunen har sat sig selv i en situation, hvor man som øverste myndighed i en by kan fralægge sig ansvaret for, hvordan vores by tager sig ud.